W ramach zadań certyfikacyjnych Szkoły Myślenia Pozytywnego 2.0 zastanawialiśmy się „Czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka”. We wrześniu nasze działania skupiły się na kilku obszarach:

  • Rodzice –  bardzo wartościowe mini-webinary na temat „Bezpieczeństwa psychicznego dziecka”.
  • Nauczyciele klas I – III –  spotkanie warsztatowe i stworzenie mapy myśli.
  • Nauczyciele –  rozpoczynanie lekcji  5 minutowymi tzw. „pozytywnymi wzmocnieniami” całej klasy.
  • Uczniowie z klasy 2b i 6c oraz dzieci uczęszczające na etykę – wykonanie projektu w obszarze „Co oznacza bezpieczeństwo emocjonalne?”.  Był podcast od  Instytutu Edukacji Pozytywnej „Bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dla dzieci i młodzieży”, dyskusja na jego temat i ustalenie techniki wykonania projektu. 

W październiku zadania dotyczyły stresu i uważności:

  • warsztaty – stres w życiu uczniów i sposoby radzenia sobie ze stresem w szczególności w okolicznościach edukacyjnych poprzez rozmowę i odreagowanie w postaci prac plastycznych (wykorzystanie plamy, defektów na kartkach). Obowiązywała tylko jedna zasada: „Co nie jest zabronione, jest dozwolone”. Jedynym warunkiem było to, że plama, dziura czy zagniecenie znajdujące się na ich kartce zostanie wykorzystana w twórczy sposób i będzie integralnym elementem ich dzieła.
  • Zajęciach z wychowawcą – uważność, wrażliwość na to, co jest wokół nas, dostrzeganie zmian w przyrodzie poprzez ciekawe kolorowanki odprężające.
  • Trening uważności i świadomego oddychania w 2b. Klasa 2b u zeszłym roku ukończyła projekty: „Uważny uczeń czyli mindfulness w praktyce” oraz „Zabawa w spokojny umysł” prowadzony przez panią Elżbietę Brol i zdobytą wiedzę stara się wykorzystywać każdego dnia.
  • W ramach zadania otwartego – Udział w Tygodniu Uczniowskiej Supermocy – JESTEŚ KRÓLOWĄ-KRÓLEM SWOJEGO

Listopad to „prawa i pragnienia dziecka” czyli: 

  • warsztaty  o prawach dziecka w klasach 1-3;
  • lekcje na temat pewności siebie i samooceny na podstawie scenariusza „Okulary”;
  • organizacja Tygodnia Tolerancji i Życzliwości: 
  • 16 XI – Dzień PRZYJAZNYCH GESTÓW czyli film o tolerancji i klaasowe akcje „Anioły”
  • 17 XI – Dzień ŻYCZLIWOŚCI I UŚMIECHU czyli uśmiech na twarz i, radosny, żółty strój
  • 20 XI – Dzień DOBREGO SŁOWA czyli dzielenie się dobrymi słowami i tworzenie łańcucha dobrych słów
  • 21 XI – Dzień POZDROWIEŃ i jesienne drzewo życzliwości, na którym wieszaliśmy listki z komplementami i pocieszeniami oraz miłymi słowami
  • 22 XI – Dzień EMPATII czyli co to jest empatia i jak ją rozwijać.

Czy w Szkole Podstawowej nr 45 można było poczuć magię świąt? Zacznijmy od początku…

  • 4 grudnia uczniowie w klasach rozpoczęli produkcję ozdób choinkowych,
  • 6 grudnia klasy 1b i 1c odwiedziły Fabrykę Bombek w Miechowie. Maluchy zwiedziły fabrykę oraz wzięły udział w warsztatach plastycznych – malowanie bombek.
  • 7 grudnia klasa II b odwiedziła Pałac Młodzieży w Katowicach i podczas warsztatów, uczniowie wykonali wiele ciekawych kartek bożonarodzeniowych dla dzieci z katowickiego hospicjum. 
  • 7 grudnia odbyły się rodzinne warsztaty plastyczne dla uczniów i ich rodzin (choinki ze styropianu wykonane w kształcie stroików, bombki ze sklejki w kształcie zwierzątek oraz skrzaty ze skarpetek). A po południu, nauczyciele wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez Stowarzyszenie Spełniamy Dziecięce Marzenia z tworzenia stroików bożonarodzeniowych.
  • 11 grudnia kolejne klasy: 2b, 2c, 2e wraz z rodzinami przybyły na warsztaty, podczas których powstały przepiękne aniołki z makramy, szyszkowe skrzaty, choinki z patyczków oraz choinki z filcu.
  • Przez cały grudzień uczniowie wykonali wiele prac, którymi przyozdobili szkołę, a także wzięli udział w świątecznych konkursach np. na kartkę bożonarodzeniową, pisanie Listu do Św. Mikołaja, eko-stroik bożonarodzeniowy czy kartę z życzeniami w jęz. angielskim.
  • 20 grudnia odbył się Jarmark Bożonarodzeniowy – Przedsiębiorcze Dzieciaki, w którym wzięły udział wszystkie klasy naszej szkoły oraz zaangażowało się wielu rodziców.
  • 22 grudnia uczniowie klas I – III miały możliwość pośpiewania tradycyjnych kolęd przy akompaniamencie muzyki granej na „żywo”, a przy okazji poznały instrumenty, które były wykorzystane podczas audycji. Na wspólne kolędowanie zaprosiła nas pani wicedyrektor Małgorzata Nowak, która była główną solistką. Później były klasowe wigilie, życzenia i biesiadowanie.
  • W grudniu pamiętaliśmy również o najuboższych. W szkole organizowana była akcja Szlachetna Paczka oraz zbiórka darów dla schroniska dla bezdomnych zwierząt.