Samorząd uczniowski

Największą i najważniejszą organizacją dzieci i młodzieży w naszej szkole jest Samorząd Uczniowski. Swą coroczną działalność rozpoczynamy od przeprowadzenia demokratycznych wyborów władz samorządowych. Kandydatami są przedstawiciele z każdej klasy od IV do VIII.

SAMORZĄD UCZNIOWSKI w roku szkolnym 2019/2020
przy Szkole Podstawowej nr 45 w Bytomiu

  budynek A budynek B
PRZEWODNICZĄCY:  Hanna Kałuża
Aleksandra Gerc
ZASTĘPCY:
Gabriela Selega Maciej Tomczak
SEKRETARZ:
Bartosz Gasz Mateusz Wieczorek

GRATULUJEMY I ŻYCZYMY OWOCNEJ PRACY

Działania samorządu koordynują panie:

Anna Mierzwiak, Natalia Czornyj – budynek A
Katarzyna Oliwa – budynek B

 

Kto tworzy Samorząd Uczniowski?

Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie naszej szkoły. Społeczność uczniowska rokrocznie wybiera spośród siebie liderów i członków poszczególnych sekcji, którzy później stoją na straży samorządności.

W tym roku Samorząd Uczniowski przyłączył się do programu Szkoła Demokracji. Wzięliśmy udział w dwudniowych, intensywnych warsztatach i wykładach w Warszawie. Pełni nowych pomysłów wróciliśmy do Bytomia i realizujemy 5 wyzwań z różnych obszarów.
O szczegółach informujemy Was na tablicy ogłoszeń i w mediach społecznościowych. Jeśli wszystko się uda zdobędziemy certyfikat Szkoły Demokracji.
Zamontowaliśmy także dla Was skrzynki na pomysły w budynku A i B, piszcie co zrobić, aby w szkole było fajniej. Odpowiadamy w czwartki na tablicy ogłoszeń :). Pozdrawiamy!
Wasz Samorząd.

Dzięki pracy w samorządzie uczniowie rozwijają swoją samorządność, uczą się odpowiedzialności i świadomego podejmowania decyzji.

Plan Pracy Samorządu Szkolnego
Ordynacja wyborcza SU SP45 w Bytomiu

 

Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 45 w Bytomiu

I. CELE SAMORZĄDU.

      1. Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów.
      2. Zapewnienie partnerstwa w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
      3. Stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy.
      4. Wdrażanie do zespołowego działania, stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli i samodyscypliny uczniów.

II. ZADANIA SAMORZĄDU.

      1. Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w statucie szkoły.
      2. Przedstawienie władzom szkoły opinii i potrzeb koleżanek i kolegów, spełnienie wobec tych władz rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.
      3. Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielanie niezbędnej pomocy młodzieży znajdującej się w trudnych warunkach materialnych lub losowych.
      4. Współudział w rozwijaniu, w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno – krajoznawczych.
      5. Organizowanie wypoczynku i rozrywki.
      6. Dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, organizowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy i szkoły. Inspirowanie do udziału w pracy społeczno – użytecznej w środowisku.
      7. Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
      8. Rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom między uczniami i nauczycielami.
      9. Dbanie w całokształcie swojej działalności o dobre imię i honor szkoły.

III. UPRAWNIENIA SAMORZĄDU.

      1. Samorząd może przedstawić dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:
        • prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
        • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
        • prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
        • prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
        • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
      2. Wyrażanie opinii dotyczących problemów młodzieży, udział w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych regulujących życie społeczności uczniowskiej.
      3. Dysponowanie funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz wpływ na wykorzystanie wspólnie wypracowanych przez młodzież środków.

IV. ORGANIZACJA SAMORZĄDU.

      1. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.
      2. Samorząd uczniowski działa w ramach następujących sekcji:
        • SEKCJA NAUKI – zadaniem tej sekcji jest organizowanie doraźnej, koleżeńskiej pomocy w nauce, pomocy w organizowaniu odczytów, wycieczek itp. Sekcja nauki pomaga także przy organizowaniu kółek zainteresowań.
        • SEKCJA PRAC SPOŁECZNO-UŻYTECZNYCH – sekcja ta pomaga w organizowaniu prac społeczno-użytecznych na rzecz szkoły.
        • SEKCJA HIGIENY – prowadzi przeglądy i konkursy czystości i porządku, dyżury, apteczkę, organizuje prace związane z utrzymaniem porządku i higieny w szkole.
        • SEKCJA KULTURALNO-OŚWIATOWA – pomaga w organizowaniu uroczystości szkolnych, zespołów tanecznych, dekoratorskich i recytatorskich.
        • SEKCJA SPORTOWA – pomaga w organizowaniu życia sportowego szkoły: rozgrywki klasowe, wycieczki o charakterze sportowym, imprezy sportowe.
      3. Najwyższą władzą samorządu uczniowskiego jest zebranie ogółu ich członków.
      4. Władzą wykonawczą samorządu są rady samorządu szkolnego – uczniowskiego i komisje rewizyjne.
      5. Strukturę organizacyjną rad samorządów uczniowskich i komisji rewizyjnych oraz liczbę ich członków ustanawia zebranie ogółu członków samorządów zgodnie z potrzebami i możliwościami.
      6. Rady samorządów realizują zadania określone w rozdz. II i korzystają z uprawnień zawartych w rozdz. III. Komisje rewizyjne czuwają nad prawidłowym gospodarowaniem środkami finansowymi samorządu.
      7. Kadencja rad samorządów i komisji rewizyjnych trwa przez okres roku szkolnego.
      8. Samorządy mogą powoływać SĄD KOLEŻEŃSKI do rozpatrywania konfliktów.
      9. Rady samorządów i komisje rewizyjne współpracują z wychowawcami klas i władzami szkoły.
      10. Rady samorządów i komisje rewizyjne informują ogół uczniów o swojej działalności i składają im sprawozdania.

V. FUNDUSZE SAMORZĄDU.

      1. Samorządy mogą posiadać własne fundusze, które służą do finansowania ich działalności.
      2. Dysponentami funduszy są rady samorządu.
      3. Fundusze samorządu mogą być tworzone z kwot uzyskiwanych za wykonywaną przez uczniów odpłatną pracę, z organizowanych przez samorząd imprez dochodowych, a także ze środków przekazywanych przez władze szkoły, radę rodziców.
      4. Operacje finansowe i dokumentacja powinny być prowadzone z ogólnymi zasadami obowiązującymi w gospodarce budżetowej.

VI. OBOWIĄZKI WŁADZ SZKOŁY WOBEC SAMORZĄDU.

      1. Udzielanie pomocy w całokształcie działalności samorządów, a w szczególności w przedsięwzięciach wymagających udziału pracowników szkoły.
      2. Zapewnienie warunków materialnych i organizacyjnych niezbędnych do działalności samorządu.
      3. Wysłuchiwanie i wykorzystywanie opinii uczniowskich.
      4. Czuwanie nad zgodnością działalności samorządu uczniowskiego z celami wychowawczymi szkoły.
      5. Sprawowanie nadzoru i udzielanie pomocy w zakresie zgodnego z obowiązującymi przepisami, gospodarowania środkami finansowymi.
      6. Powoływanie opiekuna samorządu uczniowskiego z ramienia rady pedagogicznej, wybranego w demokratycznych wyborach przez większość uczniów szkoły.

VII. OBOWIĄZKI OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO.

      1. Udzielanie pomocy w realizacji zadań w szczególności wymagających udziału nauczycieli i dyrekcji szkoły.
      2. Zapewnienie z upoważnienia dyrektora szkoły niezbędnych warunków organizacyjnych.
      3. Czuwanie nad prawidłowym działaniem samorządu w tym również w zakresie dysponowania jego funduszami.
      4. Informowanie młodzieży o uchwałach rad pedagogicznych dotyczących spraw uczniowskich.
      5. Uczestnictwo w ocenianiu pracy samorządu dokonywanej przez dyrekcję szkoły i radę pedagogiczną.