Samorząd uczniowski
Największą i najważniejszą organizacją dzieci i młodzieży w naszej szkole jest Samorząd Uczniowski. Swą coroczną działalność rozpoczynamy od przeprowadzenia demokratycznych wyborów władz samorządowych. Kandydatami są przedstawiciele z każdej klasy od IV do VIII.
certyfikat: Szkoła Demokracji
Samorząd Uczniowski pracował cały rok, także zdalnie, realizując wyzwania z projektu Szkoła Demokracji. Jako jedyna szkoła z Bytomia otrzymaliśmy certyfikat i do 30 czerwca 2022 możemy szczycić się mianem Szkoły Demokracji.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI w roku szkolnym 2020/2021
przy Szkole Podstawowej nr 45 w Bytomiu
budynek A | budynek B | |
PRZEWODNICZĄCY: | Hania Czubak | Mateusz Czajkowski |
ZASTĘPCY: |
Zuzia Kukulska | Michał Steczko |
SEKRETARZ: |
Kuba Jedliński |
GRATULUJEMY I ŻYCZYMY OWOCNEJ PRACY
Działania samorządu koordynują panie:
Anna Mierzwiak, Natalia Czornyj – budynek A
Katarzyna Oliwa – budynek B
Kto tworzy Samorząd Uczniowski?
Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie naszej szkoły. Społeczność uczniowska rokrocznie wybiera spośród siebie liderów i członków poszczególnych sekcji, którzy później stoją na straży samorządności.
W tym roku Samorząd Uczniowski przyłączył się do programu Szkoła Demokracji. Wzięliśmy udział w dwudniowych, intensywnych warsztatach i wykładach w Warszawie. Pełni nowych pomysłów wróciliśmy do Bytomia i realizujemy 5 wyzwań z różnych obszarów.
O szczegółach informujemy Was na tablicy ogłoszeń i w mediach społecznościowych. Jeśli wszystko się uda zdobędziemy certyfikat Szkoły Demokracji.
Zamontowaliśmy także dla Was skrzynki na pomysły w budynku A i B, piszcie co zrobić, aby w szkole było fajniej. Odpowiadamy w czwartki na tablicy ogłoszeń :). Pozdrawiamy!
Wasz Samorząd.
Dzięki pracy w samorządzie uczniowie rozwijają swoją samorządność, uczą się odpowiedzialności i świadomego podejmowania decyzji.
Plan Pracy Samorządu Szkolnego
Ordynacja wyborcza SU SP45 w Bytomiu
Regulamin Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 45 w Bytomiu
I. CELE SAMORZĄDU.
-
-
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów.
- Zapewnienie partnerstwa w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Stworzenie możliwości rozwijania demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów i przyjmowania współodpowiedzialności za jednostki i grupy.
- Wdrażanie do zespołowego działania, stwarzanie warunków do aktywności społecznej, samokontroli i samodyscypliny uczniów.
-
II. ZADANIA SAMORZĄDU.
-
-
- Organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w statucie szkoły.
- Przedstawienie władzom szkoły opinii i potrzeb koleżanek i kolegów, spełnienie wobec tych władz rzecznictwa interesów ogółu społeczności uczniowskiej.
- Współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielanie niezbędnej pomocy młodzieży znajdującej się w trudnych warunkach materialnych lub losowych.
- Współudział w rozwijaniu, w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych, zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno – krajoznawczych.
- Organizowanie wypoczynku i rozrywki.
- Dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, organizowanie uczniów do wykonywania prac na rzecz klasy i szkoły. Inspirowanie do udziału w pracy społeczno – użytecznej w środowisku.
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w szkole, w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
- Rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom między uczniami i nauczycielami.
- Dbanie w całokształcie swojej działalności o dobre imię i honor szkoły.
-
III. UPRAWNIENIA SAMORZĄDU.
-
-
- Samorząd może przedstawić dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
- Wyrażanie opinii dotyczących problemów młodzieży, udział w formowaniu przepisów wewnątrzszkolnych regulujących życie społeczności uczniowskiej.
- Dysponowanie funduszami będącymi w posiadaniu samorządu oraz wpływ na wykorzystanie wspólnie wypracowanych przez młodzież środków.
- Samorząd może przedstawić dyrektorowi szkoły, radzie pedagogicznej, radzie rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji praw uczniów, takich jak:
-
IV. ORGANIZACJA SAMORZĄDU.
-
-
- Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.
- Samorząd uczniowski działa w ramach następujących sekcji:
- SEKCJA NAUKI – zadaniem tej sekcji jest organizowanie doraźnej, koleżeńskiej pomocy w nauce, pomocy w organizowaniu odczytów, wycieczek itp. Sekcja nauki pomaga także przy organizowaniu kółek zainteresowań.
- SEKCJA PRAC SPOŁECZNO-UŻYTECZNYCH – sekcja ta pomaga w organizowaniu prac społeczno-użytecznych na rzecz szkoły.
- SEKCJA HIGIENY – prowadzi przeglądy i konkursy czystości i porządku, dyżury, apteczkę, organizuje prace związane z utrzymaniem porządku i higieny w szkole.
- SEKCJA KULTURALNO-OŚWIATOWA – pomaga w organizowaniu uroczystości szkolnych, zespołów tanecznych, dekoratorskich i recytatorskich.
- SEKCJA SPORTOWA – pomaga w organizowaniu życia sportowego szkoły: rozgrywki klasowe, wycieczki o charakterze sportowym, imprezy sportowe.
- Najwyższą władzą samorządu uczniowskiego jest zebranie ogółu ich członków.
- Władzą wykonawczą samorządu są rady samorządu szkolnego – uczniowskiego i komisje rewizyjne.
- Strukturę organizacyjną rad samorządów uczniowskich i komisji rewizyjnych oraz liczbę ich członków ustanawia zebranie ogółu członków samorządów zgodnie z potrzebami i możliwościami.
- Rady samorządów realizują zadania określone w rozdz. II i korzystają z uprawnień zawartych w rozdz. III. Komisje rewizyjne czuwają nad prawidłowym gospodarowaniem środkami finansowymi samorządu.
- Kadencja rad samorządów i komisji rewizyjnych trwa przez okres roku szkolnego.
- Samorządy mogą powoływać SĄD KOLEŻEŃSKI do rozpatrywania konfliktów.
- Rady samorządów i komisje rewizyjne współpracują z wychowawcami klas i władzami szkoły.
- Rady samorządów i komisje rewizyjne informują ogół uczniów o swojej działalności i składają im sprawozdania.
-
V. FUNDUSZE SAMORZĄDU.
-
-
- Samorządy mogą posiadać własne fundusze, które służą do finansowania ich działalności.
- Dysponentami funduszy są rady samorządu.
- Fundusze samorządu mogą być tworzone z kwot uzyskiwanych za wykonywaną przez uczniów odpłatną pracę, z organizowanych przez samorząd imprez dochodowych, a także ze środków przekazywanych przez władze szkoły, radę rodziców.
- Operacje finansowe i dokumentacja powinny być prowadzone z ogólnymi zasadami obowiązującymi w gospodarce budżetowej.
-
VI. OBOWIĄZKI WŁADZ SZKOŁY WOBEC SAMORZĄDU.
-
-
- Udzielanie pomocy w całokształcie działalności samorządów, a w szczególności w przedsięwzięciach wymagających udziału pracowników szkoły.
- Zapewnienie warunków materialnych i organizacyjnych niezbędnych do działalności samorządu.
- Wysłuchiwanie i wykorzystywanie opinii uczniowskich.
- Czuwanie nad zgodnością działalności samorządu uczniowskiego z celami wychowawczymi szkoły.
- Sprawowanie nadzoru i udzielanie pomocy w zakresie zgodnego z obowiązującymi przepisami, gospodarowania środkami finansowymi.
- Powoływanie opiekuna samorządu uczniowskiego z ramienia rady pedagogicznej, wybranego w demokratycznych wyborach przez większość uczniów szkoły.
-
VII. OBOWIĄZKI OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO.
-
-
- Udzielanie pomocy w realizacji zadań w szczególności wymagających udziału nauczycieli i dyrekcji szkoły.
- Zapewnienie z upoważnienia dyrektora szkoły niezbędnych warunków organizacyjnych.
- Czuwanie nad prawidłowym działaniem samorządu w tym również w zakresie dysponowania jego funduszami.
- Informowanie młodzieży o uchwałach rad pedagogicznych dotyczących spraw uczniowskich.
- Uczestnictwo w ocenianiu pracy samorządu dokonywanej przez dyrekcję szkoły i radę pedagogiczną.
-