Ładowanie Wydarzenia

« Wszystkie Wydarzenia

  • To wydarzenie minęło.

“Z kulturą mi do twarzy” – zakończenie projektu

31 maja @ 08:00 - 17:00

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “Z kulturą mi do twarzy” pod patronatem m.in. Ministra Edukacji Narodowej był realizowany w naszej szkole przez cały rok szkolny w formie stacjonarnej i zdalnej. Do zrealizowania było 20 zadań: 8 z modułu I “W krainie Muz”, 6 z modułu II “Piękno regionu” i 6 z modułu III “Kocham, lubię, szanuję” – tak to wynikało z regulaminu projektu.

Zorganizowaliśmy: Dzień Muzyki, Ogólnopolski Konkurs Pieśni Patriotycznej, nagraliśmy kolędy, poznawaliśmy instrumenty muzyczne i akompaniowaliśmy sobie do śpiewanych piosenek. Wzięliśmy udział w Międzynarodowym Projekcie Kreatywne Prace Plastyczne, malowaliśmy jak Picasso, zaprosiliśmy galerię sztuki do szkoły (Wystawa “Mistrzowie Ilustracji” wydawnictwa “Dwie siostry”), stworzyliśmy Galerię Sztuki w holu szkoły (prace uczniów w ramach), tworzyliśmy kartki dla seniorów, zamieniliśmy się w architektów. Odwiedziliśmy zdalnie (a także na żywo) muzea, teatr, galerie. Zapraszaliśmy na nasze on-linowe lekcje gości, nasi nauczyciele prowadzili warsztaty dla innych nauczycieli, a pani z muzyki wystąpiła w telewizji opowiadając o rocznicy kierowanego przez nią ludowego chóru “Słowiczek”. Poznawaliśmy tajemnice teatru na warsztatach z edukatorem Teatru “Ateneum” z Katowic, tworzyliśmy pacynki, świętowaliśmy jak co roku – Dzień Teatru – z Teatrem Moich Marzeń oraz przekonaliśmy się jaką moc mają bajki realizując projekt “Bajki z morałem” czy “Dzień Postaci z Bajek”. Aktywnie włączamy się w liczne akcje charytatywne: zbiórka książek dla szpitali, zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt, wsparcie hospicjum, Jarmark świąteczny – tym razem on-line, ale jak zawsze w szczytnym celu, Szlachetna Paczka, WOŚP, Wyślij Pączka do Afryki. Dbamy o naszą kulturę: każda klasa tworzyła kodeks dobrego zachowania, zorganizowaliśmy Tydzień Życzliwości, Tydzień Uprzejmości, Tydzień Uczniowskiej Supermocy, by polubić siebie i dzielić się dobrem z innymi. Odświeżyliśmy naszą znajomość zasad savoir-vivre (nakrywanie do stołu, zachowanie się przy stole i w instytucjach kultury, dobór stroju do okazji, wyrażanie szacunku do rówieśników i osób starszych). Utrwalaliśmy nasze miasto na fotografiach i tworzyliśmy albumy, przewodniki, prezentacje, a także świętowaliśmy nasze regionalne uroczystości np. Barbórkę, kultywowaliśmy ludowe zwyczaje: tworzyliśmy wieńce adwentowe, palmy, stroiki świąteczne, żegnaliśmy Marzannę. Nie zapominamy o naszej historii i już od kilku lat opiekujemy się grobami osób zasłużonych dla miasta Bytomia i zabytkowymi nagrobkami.

Większość zadań nie sprawiła trudności, jednak czasami trzeba było modyfikować zaplanowane działania i przenieść je do sieci (realizować on-line). Tak więc spotkania z ciekawymi ludźmi trzeba było przenieść do Internetu, co nie zawsze pasowało gościom. (np. spotkania z dziadkami nie odbyły się, wizyta górników przeniosła się na zoom, konkurs ogólnopolski odbył się na podstawie nagrań itd).  Zamknięte ośrodki kultury i sztuki też były problemem, ale do czasu, gdy okazało się, że można sobie z tym poradzić trochę inaczej i na mniejszą skalę (wystawa “Mistrzowie Ilustracji” przyjechała do szkoły, muzea można zwiedzać on-line lub umówić się na zdalne, warsztatowe lekcje muzealne). Wydaje nam się, że najwięcej radości sprawiały dzieciom zajęcia, podczas których działały wspólnie: Dzień Muzyki, gdy wspólnie odkrywały efekty działań muzyki, plastyki i swojej wyobraźni, Dzień Postaci z Bajek, gdy mogły poczuć magię i siłę wybranej postaci. Zamknięci przez pandemię w domach chętnie poznawały piękno naszego miasta tworząc prezentacje, przewodniki, robiąc zdjęcia i spacerując z rodzicami po naszym mieście. 

Realizacja zadań projektowych wpłynęła pozytywnie na większość uczniów, zwłaszcza teraz, kiedy pewne wzorce dotychczas nieakceptowalne stały się brzydką normą. Zagadnienia kultury powinny być głównym zadaniem rodziców oraz wychowawców, gdyż odbijają się na całym przyszłym życiu młodego pokolenia. Projekt okazał się być bardzo potrzebny. Nie tylko dał szansę dzieciom pochwalenia się znajomością zasad kultury. Pokazał także, że kulturalne zachowania, używanie zwrotów grzecznościowych, bezinteresowna pomoc, uśmiech i miłe słowo to działania, które pomagają w nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji społecznych, ułatwiają zawiązywanie przyjaźni i tworzą dobrą atmosferę. 

Szczegóły

Data:
31 maja
Czas:
08:00 - 17:00