Loading Events

« All Events

  • This event has passed.

Z kulturą mi do twarzy – IV edycja Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego

6 kwietnia 2024 @ 08:00 - 17:00

To już IV edycja Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy” 2023/2024, w którym uczniowie naszej szkoły biorą udział. W tym roku należało wykonać co najmniej 5 zadań z każdego modułu. Ponieważ podzieliliśmy się zadaniami – więcej osób mogło wziąć udział w projekcie. Zrealizowaliśmy zadania bez problemu, za to z uśmiechem i satysfakcją. A zrealizowane zadania przedstawiamy poniżej.

MODUŁ I – W KRAINIE MUZ
1. „W magicznym świecie dźwięków” – świąteczne kolędowanie z muzykami MDK nr 2 – poznawanie instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia oraz wspólny śpiew.

2. „Wśród nocnej ciszy” – zorganizowanie koncertu kolęd i pastorałek
dla zaproszonych rodziców.

3. „Piosenka jest dobra na wszystko” – coroczne kolędowanie w świetlicy szkolnej połączone z konkursem.
4. „Muzyka nie zna granic” – nauka  piosenki w języku obcym. 
5. „Cztery pory roku w piosence” – nauka i nagranie utworu związanego z wybraną porą roku.
6. „Koncert na łące” – zachęcanie dzieci  do wsłuchania się w odgłosy otoczenia (szkolne arboretum) i podjęcie prób ich słownego opisania. 

7. „Tanecznym krokiem” – przygotowanie układu tanecznego z okazji Święta Niepodległości

8. „Paleta barw” – zorganizowanie pleneru malarskiego.
9. „W Galerii Sztuki” – wyjście na wystawę dzieł sztuki.
10. „Śladami przeszłości” – zwiedzanie Muzeum Górnośląskiego. 
11. „Mistrzowie pędzla” – zapoznanie z dziełami wybitnych malarzy
poprzez naśladowanie – tworzenie reprodukcji przez dzieci.
12. „Najpiękniej maluje…” – stworzenie albumu prezentującego
najważniejsze dzieła Jana Matejki, zawierającego
ciekawostki na temat jego życia i twórczości. 
13. „Tysiąc barw wokół nas” – zorganizowanie zajęć/warsztatów
plastycznych przez p. Ewę Mazurek-Wcisło

14. „Z wizytą w teatrze” – wyjście na spektakl teatralny „Ile żab waży księżyc” do Śląskiego Teatru Lalki i Aktora ATENEUM. 

15. „Będę aktorem” – przygotowanie i nagranie dowolnej interpretacji wiersza w ramach konkursu recytatorskiego.
16. „Z poezją w sercu i na ustach” – nauka dowolnego wiersza na
pamięć i jego recytacja.
17. „Wiosna pachnąca poezją” – obchody Światowego Dnia Poezji
18. „Lubimy lektury” – przeprowadzenie atrakcyjnych zajęć
podsumowujących przeczytaną lekturę – kleksografia, szkoła marzeń z klocków…
19. „Book crossing” – stworzenie kącika wymiany książek (przy portierni)
20. „Spotkanie z pisarzem” – wyjazd na Targi Książki i spotkania autorskie.
21. „Złap chwilę! Jesienne drzewo” – zorganizowanie konkursu
fotograficznego.

22. „Filmowa przygoda” – wyjście w ramach kino-szkoła na seans „Świąteczny cud” , „Wonka” wraz z wstępem do filmu.
23. „Wieczorek filmowy” – zorganizowanie  seansu
filmowego „Opowieść wigilijna” w placówce.

24. „Sztuka współczesna – guzik” – wykonanie ekorzeźby, pracy
przestrzennej z surowców wtórnych (tektura, masa papierowa,
metale, plastik itp.).
25. „Dzień Kropki” (15.09.) – zorganizowanie święta kreatywności
w placówce 

MODUŁ II – TU JEST MOJE MIEJSCE

1. „Barwy regionu” – wykonanie na dużym formacie pracy
plastycznej prezentującej strój regionalny (technika dowolna).
2. „Warsztaty ludowe” – zorganizowanie warsztatów
ludowych – robienie świątecznych stroików.
3. „Perły regionu” – wycieczka do miejsca związanego z kulturą
regionu (Muzeum Górnośląskie, Skansen w Chorzowie, Pałac Tiele-Wincklerów w Miechowicach).
4. „Na ludową nutę” –  poznanie ludowych
strojów śląskich, nauka trojaka i wspólne śpiewanie śląskich piosenek.
5. „Regionalne cuda”– zorganizowanie wielkanocnego konkursu plastycznego
oraz wystawy prac o tematyce ludowej. 
6. „To warto zobaczyć” – znalezienie i opisanie wyjątkowego
miejsca w najbliższej okolicy (pomnik, pomnik przyrody,
ciekawa architektura, krajobraz, punkt widokowy itp.) – projekt uczniów klas III.

7. „Dzień wspomnień i zadumy” – wyjście na cmentarz, posprzątanie, zapalenie
zniczy na grobach, którymi opiekują się uczniowie naszej szkoły. 

8. „Pejzaże Polski” – zorganizowanie konkursu plastycznego oraz
wystawy prac (Galeria Sztuki Dziecięcej) prezentujących piękno
polskiej przyrody – akwarela.
9. „Do hymnu!” – przygotowanie uroczystości patriotycznej
z okazji świąt państwowych. Kształtowanie postawy szacunku
wobec symboli narodowych.

10. „Czy znam moją okolicę?” – zorganizowanie quizu wiedzy na
temat 770-lecia Bytomia. (w planie)

11. „Razem możemy wiele” – współpraca ze Stowarzyszeniem Spełniamy Dziecięce Marzenia i wspólne działanie na rzecz lokalnego środowiska

12. „Znani Polacy” – przybliżenie dzieciom/młodzieży sylwetki
Czesława Miłosza – znanego polskiego noblisty, zapoznanie z jego
utworami.
13. „Moje miasto dawniej i dziś” – oglądanie starych fotografii
miasta i porównywanie ich z aktualnymi.

14. Świętujemy „Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego” (21.02.) – projekt edukacyjny.
15. „Akcja Żonkile” – włączenie się do akcji organizowanej przez
Muzeum Historii Żydów Polskich Polin upamiętniającej powstanie
w getcie warszawskim 19 kwietnia 1943 r. 
16. „Majowe święta” – przygotowanie apelu z okazji świąt majowych (1/3 Maja).

17. „Poloneza czas zacząć!” – nauka tańca i jego prezentacja podczas walentynkowego wyzwania tanecznego.

18. „Płynie Wisła, płynie…” – zapoznanie z historią największych
miast leżących nad Wisłą – praca z mapą. Projekt klas młodszych.

MODUŁ III – KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ

1. „Kodeks dobrego zachowania” – ustalenie zasad panujących
w  klasie w formie obrazkowej lub pisemnej i ich
konsekwentne przestrzeganie.
2. „Tydzień Życzliwości” 
3. „Jesteśmy tacy sami” – przeprowadzenie zajęć na temat osób
z niepełnosprawnościami. 
4. „Sztuka łączy wszystkich” – przygotowanie kartek świątecznych z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy dla naszych szombierskich seniorów.

5. „Warto pomagać” – zorganizowanie akcji charytatywnej
 Szlachetna Paczka
6. „Z babcią i dziadkiem dobrze się bawimy” – zorganizowanie
spotkania z dziadkami podczas rodzinnych warsztatów świątecznych. Okazywanie im należytego szacunku.
7. „Kochamy babcie i dziadków” – przygotowanie występu dla
dziadków uczniów klasy 2b z okazji Dnia Babci i Dziadka.

8. „Z kulturą przy stole” – rozmowa kierowana na temat zasad
właściwego zachowania się przy stole podczas zajęć wychowawczych.
9. „Savoir vivre przy stole” – zwrócenie uwagi na
sposób nakrycia do stołu i zachowanie się przy stole podczas klasowej wigili. 

10. „W restauracji czy w kawiarni” –  warsztaty kulinarne –
utrwalenie poznanych zasad zachowania się przy stole i stosowania
zwrotów grzecznościowych. 

11. „Moje korzenie” – wykonanie drzewa genealogicznego przy
współpracy z rodzicami.
12. „Moja rodzina” – rozmowa kierowana na temat najbliższych
oraz szacunku jaki należy im okazywać połączona z wykonaniem
upominków z okazji Dnia Matki.

13. „Dzień rodziny”- zorganizowanie spotkania z rodzicami  podczas pikniku z okazji otwarcia Miasteczka Rowerowego.
14. „Nie ma dzieci, są ludzie” – obchody Ogólnopolskiego Dnia
Praw Dziecka (20 listopada). Zapoznanie z konwencją praw dziecka
i przybliżenie sylwetki Janusza Korczaka.
15. „Kochamy naszą planetę” – zorganizowanie  imprezy Sprzątanie Świata, Dzień Drzewa, Dzień Ziemi, Dzień Wody. 

16. „Drzewko szczęścia” – projekt ekologiczny z okazji Dnia
Drzewa. Kolejne nasadzenia na terenie przyszkolnym. 

17. „Hejtowi powiedz – NIE!” – rozmowa na temat kultury słowa
w sieci. Zwrócenie uwagi na negatywne skutki hejtu oraz zapoznanie
ze sposobami radzenia sobie z nim. 

18. „Bezpieczni w sieci” – cykl zajęć w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu

MODUŁ IV – KULTURY ŚWIATA

1. „Sałatka grecka” – zajęcia kulinarne. Przygotowanie sałatki
greckiej.
2. „Portfolio na Olimpie” – przygotowanie stroju wraz z atrybutami
oraz kwestii związanej z wybranym bohaterem mitologii greckiej.

3. „Mityczne opowieści” – poznajemy mity greckie i rzymskie, konkurs mitologiczny, stroje „Olimpu”. 
4. „Mali i duzi architekci” – konstruowanie z dostępnych materiałów
budowli na wzór słynnych zabytków znajdujących się we Włoszech (np. Koloseum, akwedukty, Krzywa Wieża w Pizie itp.) w ramach Dnia Języków Obcych.

5. „Dzień pizzy” – wizyta w pizzerii, samodzielne przygotowanie pizzy 

6. „Egipski szyfr” zapoznanie z wyglądem i historią pisma
egipskiego. Zapisywanie hieroglifów. Rozwiązywanie szyfrów – Tydzień Matematyki 
7. „Piasek pustyni” – rysowanie na piasku – ćwiczenia
grafomotoryczne.

8. „Niezwykła sztuka origami” – zapoznanie z historią powstania
origami; wykonanie dowolnej pracy z wykorzystaniem tej techniki.

9. „Pokaz mody” – Francja to przede wszystkim moda i szyk, a u nas Dzień Kobiet w stylu Barbie.
10. „Herbatka u Króla” – zorganizowanie zajęć związanych z etykietą przy stole. Degustacja różnego rodzaju herbat. Zapoznanie z kulturą Wielkiej Brytanii.

11. „W krainie wiatraków” – poznanie kultury holenderskiej
i wykonanie pracy plastycznej (wiatrak/tulipan) techniką dowolną.

Details

Date:
6 kwietnia 2024
Time:
08:00 - 17:00
Event Categories:
, ,